Helsinki! (Deel 1) - Reisverslag uit Helsinki, Finland van larissadecroon - WaarBenJij.nu Helsinki! (Deel 1) - Reisverslag uit Helsinki, Finland van larissadecroon - WaarBenJij.nu

Helsinki! (Deel 1)

Door: Larissa

Blijf op de hoogte en volg

05 April 2019 | Finland, Helsinki

Hallo allemaal,

de afgelopen vier dagen ben ik in Helsinki geweest. Ik had namelijk besloten om alleen de stad te gaan verkennen. Precies doen waar ik zelf zin in had en zo een prachtige stad ontdekken. Ik had er zin in. Aan het eind van iedere dag heb ik even een stukje geschreven. Lees mee met wat ik allemaal gedaan en gezien heb in deze fantastische hoofdstad waar de zon vol op scheen.

Dag 1

Vandaag was het zo ver. Ik stapte in de bus en vertrok naar het zuiden. Toen ik eenmaal in Helsinki was aangekomen, merkte ik dat ik me direct op mijn gemak voelde in de stad. Ik liep naar het hostel dat ik geboekt had. Onderweg kwam ik langs een hele mooie combinatie van hoge gebouwen, natuur en meren. Helsinki is echt een fijne en mooie stad. Na mijn wandeling van 45 minuten, kwam ik aan bij het Cheapsleep Hostel. Ik legde mijn spullen weg en dronk en at snel iets. Het was pas halverwege de middag, dus genoeg tijd om nog op pad te gaan.

Ik liep eerst langs een markthal. Tijd om even neer te strijken voor een kopje thee en even goed op de kaart te kijken. Ik besloot langs het centrale plein te lopen en vervolgens door te lopen naar een restaurantje die ik online had gevonden. Onderweg kon ik al veel van de sfeer proeven. Ik at een heel lekkere pasta met avocado bij the Green Hippo Café. Inmiddels had ik flink wat stappen erop zitten. Het hostel is wel goedkoop en netjes, maar ligt niet heel centraal. Voor de volgende dagen heb ik daarom maar een ticket voor het ov gekocht. Mijn voeten vonden dat ik ’s avonds niet zoveel meer moest ontdekken. Ik besloot om naar de bioscoop te gaan. Oorspronkelijk was mijn plan om ‘Dumbo’ te zien, maar die zou Fins ingesproken zijn. Aangezien ik verwachtte hier precies niks van te begrijpen, besloot ik een andere film op te zoeken. Het werd ‘A star is born’. Daarna ben ik teruggelopen naar het hostel. Ik heb nog even opgezocht waar ik de volgende dag naar toe ga en schrijf dit stukje van de blog om ervoor te zorgen dat ik niks vergeet. En nu snel naar bed, tot morgen!

Dag 2

De dag begon behoorlijk vroeg (dankzij een kamergenote die besloot dat 06.50 een prima tijd was om te bellen). Een voordeel is wel dat ik dus ook mooi op tijd de deur uit was. Ik begon op Seurasaari Island. Op dit eiland is een openluchtmuseum met gebouwen vanuit heel Finland die daar geplaatst zijn. Het museum zelf is alleen open in de zomer, maar ik heb heerlijk rondgelopen tussen de gebouwen en langs het water. Heel bijzonder dat er zo’n fijne en rustige plek is zo vlakbij de drukke stad. Daarna ben ik doorgegaan naar het centrum van Helsinki. Ik heb rondgelopen langs de haven en ik heb twee kathedralen bezocht (Uspeksi en Helsinki Cathedral).
Bij de haven zag ik een typische toeristenattractie een 4D-film waarbij je in een kwartier heel Helsinki door zou gaan. Ik besloot uiteraard om hierin te gaan. Het was leuk om al een aantal dingen te herkennen. Is het noodzakelijk om hierin te gaan als je in Helsinki bent? Nee, absoluut niet. Maar ik heb me toch prima vermaakt. Daarna ben ik gaan lunchen bij Fafa’s. Daar verkopen ze overheerlijke falafel. Inmiddels waren de plannen die ik de avond ervoor had gemaakt, al wel een beetje op en ik was al behoorlijk moe van alle indrukken. Dus hup, in de tram richting het hostel om even uit te rusten. Ik had bij de supermarkt even thee en chocola gehaald, serie erbij en ik was helemaal tevreden.

Zo’n anderhalf uur later vervolgde ik mijn weg naar Temppeliaukio “Rock” kerk. Heel tof, want deze is uitgehouwen uit de rotsen. Er speelde iemand op het orgel, wat in combinatie met de akoestiek van de kerk prachtig klonk. Ik had qua films de smaak goed te pakken en om 17.00 zat ik weer in de bioscoopzaal. Dit keer voor “Bohemian Raphsody”. Ik vond “A star is born” erg leuk, maar deze film overtrof dit volledig. Wauw!

Na de film merkte ik dat ik het best lastig vond om iets te bedenken om ’s avonds te doen. Ik had nog geen zin om terug te gaan naar het hostel. Om alleen ergens wat te gaan drinken, moest ik even een drempel over. Ik had namelijk wel behoefte aan gezelligheid. Uiteindelijk ben ik dit maar gewoon gaan doen en ben ik tegenover de bioscoop bij Lost in Helsinki gaan zitten. Ik heb een wijntje besteld, gezellige gesprekken gehad en heb in mijn notitieboekje de dag opgeschreven. Zo meteen stap ik weer in de tram terug naar mijn hostel. Ik heb zo’n fijne dag gehad!

Om de spanning erin te houden, zal ik over een paar dagen dag drie en vier met jullie delen.

Liefs,
Larissa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 14 Nov. 2018
Verslag gelezen: 214
Totaal aantal bezoekers 6919

Voorgaande reizen:

02 Januari 2019 - 30 Mei 2019

Finland

Landen bezocht: