Met Yolani in Helsinki (Deel 1) - Reisverslag uit Helsinki, Finland van larissadecroon - WaarBenJij.nu Met Yolani in Helsinki (Deel 1) - Reisverslag uit Helsinki, Finland van larissadecroon - WaarBenJij.nu

Met Yolani in Helsinki (Deel 1)

Door: Larissa

Blijf op de hoogte en volg

12 Mei 2019 | Finland, Helsinki

Hallo allemaal,

Ik neem jullie mee naar zo’n twee weken geleden. Ik ben namelijk van 26 tot 30 april in Helsinki geweest. Daar kwam Yolani ook naar toe vanuit Nederland en samen hebben we de stad verkend.

Dag 1
Aan het begin van de middag arriveerde mijn bus vanuit Jyväskylä in Helsinki. Aangezien Yolani er rond 6 uur zou zijn, besloot ik maar alvast in te checken in het Eurohostel en mijn koffer achter te laten. Ik heb vervolgens even rustig aan gedaan, bedden opgemaakt en wat spullen uitgepakt. Toen ik weer helemaal opgeladen was, ben ik in de tram gestapt richting het centrum. Net als de vorige keer in Helsinki had ik een meerdaagse kaart voor het ov, zodat ik onbeperkt overal heen kan, ideaal! Na in een aantal koffietentjes mijn boek te hebben gelezen, begon het tijd te worden om richting het centraal station te gaan. Daar had ik afgesproken met Yolani. Ik had haar al zo lang niet gezien, dus ik keek enorm uit om haar weer te zien!

Eenmaal herenigd, gaf Yolani me de opdracht om haar de weg te wijzen en de stad een beetje te laten zien. In Helsinki is er niet één plek waar echt alle mooie dingen tegelijk te zien zijn, dus het duurde even voor ik wist waar te beginnen. Uiteindelijk hebben we heerlijk rondgelopen langs onder andere het Senaatsplein, begonnen met elkaar weer bijpraten en zijn we lekker bij een Italiaans restaurant gaan zitten om heerlijke pasta te eten. Zoals ik ook merkte toen mijn vader en Marga er waren, is het wel echt leuk om weer door ‘nieuwe’ ogen Finland te bekijken. Ik vond het heel leuk om uitleg te geven en te zien waar Yolani zich over verbaasde. Het herinnerde me eraan dat ik de eerste paar weken op precies dezelfde manier rondliep. Uiteindelijk hebben we op weg terug naar het hostel even boodschappen voor het ontbijt gedaan. Verder hebben we de plannen voor de volgende dag uitgestippeld en zijn we lekker gaan slapen. Morgen echt op verkenning.

Dag 2
Vandaag ben ik de dag in de sauna begonnen. Waar ik woon in Jyväskylä, kan ik alleen in de avond naar de sauna. ’S Ochtends vind ik alleen nog veel fijner, dus ik genoot er vollop van. Na het ontbijt gingen we op pad.

Op basis van het weerbericht besloot ik vandaag Yolani mee te nemen naar het eiland met fort Suomenlinna. Het zou namelijk 22 graden en zonnig worden. Ik wist dat Yolani gek is op boten, dus dat we daar met de veerboot heen moesten, viel al in goede aarde. Uiteindelijk hebben we uren rondgelopen op het eiland. Ik was er al wel eerder geweest, maar nu zag ik toch weer andere dingen. We zijn op verschillende plekken gaan zitten om te praten en over de zee uit te kijken, heerlijk! We gingen voor de lunch bij een van de restaurants op Suomenlinna zitten. Daar bestelden we pannenkoeken. Het zag er heel mooi uit en was erg lekker. De portie was alleen niet zo groot, dus we maakten ook nog een pitstop bij het minisupermarktje op het eiland om even wat broodjes te halen.

Nadat we eenmaal weer op het vasteland stonden, gingen we eerst de twee grote kathedralen in Helsinki af, de Oespenski kathedraal en de Helsinki kathedraal. Die laatste was alleen gesloten, dus naar binnen ging niet lukken. We zijn dus maar gewoon op de trap van de zon gaan genieten. Ook prima! Daarna was de botanische tuin aan de beurt en liepen we door naar het nationaal museum of Finland. We waren een beetje aan de late kant, dus hadden eigenlijk net iets te weinig tijd om het hele museum uitgebreid door te lopen, maar verder was het wel interessant om een inkijkje te krijgen in de Finse geschiedenis van de prehistorie tot nu.

Voor het avondeten hadden we besloten naar India House te gaan. Hier hebben we heerlijke curry’s gegeten. Ik had alleen niet zoveel aandacht besteed aan dat ene pepertje dat bij het gerecht dat ik bestelde stond. Ik kan helemaal niet tegen pittig eten, dus dat was even een verrassing. De smaak was lekker, maar ik kon niet negeren dat mijn mond volledig in brand stond.

Na het eten zijn we ergens in het centrum nog een chai latte gaan drinken (Yolani) en een ijsje gaan eten (ik). Het was namelijk de verjaardag van mijn zusje Quinty, dus ik had haar beloofd iets lekker te gaan eten speciaal voor haar (en een beetje eigenbelang natuurlijk). Daarna gingen we terug naar het hostel en kwamen we tot de ontdekking dat onze huid toch wel erg rood was. In Nederland was kletsnat, maar nota bene in Finland verbranden we op Koningsdag.

De overige drie dagen zijn in de volgende blog te lezen! Bekijk ook vooral de foto’s. We hadden er zoveel gemaakt (nou ja, vooral Yolani had er zoveel gemaakt), dat het nog moeilijk was om uit te kiezen welke ik allemaal online ging zetten.

Liefs,
Larissa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 14 Nov. 2018
Verslag gelezen: 277
Totaal aantal bezoekers 6894

Voorgaande reizen:

02 Januari 2019 - 30 Mei 2019

Finland

Landen bezocht: