Dag in mijn leven (Deel 2) - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van larissadecroon - WaarBenJij.nu Dag in mijn leven (Deel 2) - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van larissadecroon - WaarBenJij.nu

Dag in mijn leven (Deel 2)

Door: Larissa

Blijf op de hoogte en volg

29 Maart 2019 | Finland, Jyväskylä

Vrijdag 29.03.2019

Ik vond het tijd om weer eens een dag in mijn leven hier te beschrijven. Vandaag is wat drukker dan ik het normaal heb, maar dat vind ik juist extra leuk!

07.00 – Goedemorgen! Ik ben ruim voor mijn wekker wakker. Ik blijf nog even in bed liggen, voordat ik echt met mijn dag begin.

07.30 – Nu heb ik wel lang genoeg in bed gelegen. Vandaag wordt een voor mij ongekend warme dag hier in Finland. Het wordt 11 graden! De lente begint langzaam te komen. Ik kleed me aan en ontbijt rustig. Ik neem de tijd om thee te drinken, pak mijn spullen en ga de deur uit.

08.40 - Meestal ga ik lopend naar school, maar door het lekkere weer van vandaag besluit ik op de fiets te stappen. Ik fiets nog even snel langs de winkel om wat lekkers te halen. Ik heb vandaag pas laat de tijd om te lunchen en ik wil graag iets lekkers hebben om de tijd door te komen.

09.00 – Ik ben een uur voor mijn eerste les op school. Ik was toch vroeg wakker en nu heb ik tijd om aan de slag te gaan voor een aantal van mijn vakken en alvast een beginnetje te maken met mijn blog. Ik zie het langzaam steeds drukker worden in het gebouw waar mijn eerste les is. Oortjes in, thermosfles met thee binnen handbereik en schoenen uit. Aan de slag!

10.15 – Tijd om naar het lokaal te gaan. Het vak ‘Family and Upbringing’ is aan de beurt. Hierbij hebben we het over kinderen, familie en hoe er in de maatschappij naar kinderen gekeken wordt. Iedere les zijn er drie presentaties van een halfuur. Elk met hun eigen onderwerp, maar binnen een wekelijks thema. Aangezien het onderzoekers zijn die hun onderzoek presenteren, gaat het snel over data, cijfers en grafieken. Dit is niet helemaal wat ik verwacht had, maar sommige presentaties spreken me erg aan.

11.45 – Ik loop even langs de kapstokken om mijn jas te pakken en ga snel op weg naar een ander gebouw voor mijn volgende les. In Nederland heb ik altijd les in hetzelfde gebouw, dus het was even wennen om van gebouw te wisselen voor een andere les. Van Ruusupuisto, waar mijn eerste les was, naar Agora voor mijn volgende les is het ongeveer tien minuten lopen. Wel lekker om even wat zon mee te pakken.

12.15 – De les begint. Dit keer de laatste les voor ‘Education in Finland’. Dit is uiteraard een van de grootste redenen waarom ik naar Finland wilde. De lessen van dit vak zijn heel interessant en in mijn hoofd blijf ik vergelijken met het Nederlandse onderwijs. Er zijn veel overeenkomsten, maar ook zeker aanwijsbare verschillen. Tijdens deze les werd de opleiding tot directeur van een school besproken. De les liep een kwartiertje uit, maar dat vond ik helemaal niet erg.

14.00 – Normaal heb ik rond 12 uur lunch, maar daar was ik door de lessen nog niet aan toegekomen. In het restaurant in Agora bleek de vegetarische optie bieten met bloemkool uit de oven te zijn. De eerste keer dat ik dat hier in Finland had vond ik dat heel lekker. De tweede keer ging ook nog wel. De derde keer werd al wat minder. Ik heb inmiddels dit al zo vaak gegeten, dat ik het niet heel lekker meer vind. Maar goed, ik had honger, dus ik klaag zeker niet.

14.30 – Na de lunch besprak ik met mijn projectgroep voor ‘Education in Finland’ hoe ver we zijn met de eindopdracht, wat er allemaal nog moet gebeuren en hoe we dit aan gaan pakken. We maken een website waarop we het Finse, Amerikaanse, Letse en Nederlandse onderwijssysteem met elkaar vergelijken. De algemene conclusie van onze bijeenkomst is dat we al heel ver zijn en het geen probleem moet zijn om dit op tijd voor de deadline over een maand af te krijgen. Fijn!

15.15 – We hebben nog even nagepraat en nu ga ik weer op weg naar huis. Bij het aantrekken van mijn jas, waardeer ik heel erg dat ik binnen een paar seconden klaar ben en naar buiten kan. Eerder moest ik ongeveer vijftien lagen kleding aan doen en kostte dat me makkelijk vijf minuten. Als je vervolgens weer thuis kwam, kostte het weer zoveel tijd om alles weer uit te doen. Ik geniet ook op de fiets ervan dat het zo ‘warm’ is en ik zie zelfs een paar mensen lopen met hun jas in hun hand.

15.30 – Eenmaal weer thuis rommel ik wat aan. Ik drink thee, werk aan een paar schoolopdrachten, ruim het een en ander op en check nog even mijn mail. Daarnaast lees ik twee brieven die ik binnen heb gekregen. De eerste brief is van Yolani. Ik vind het heel leuk om op deze manier met elkaar te communiceren. Het tovert direct een glimlach op mijn gezicht en ik kijk ernaar uit om morgen of misschien vanavond al een brief terug te schrijven. De andere brief heb ik aan mezelf geschreven. Dit klinkt misschien een beetje gek. Voordat ik naar het buitenland ging, kreeg ik op school de opdracht om een brief aan mezelf te schrijven. Nu ik een paar maanden weg ben, heeft een lerares de brief opgestuurd. Ik vind het heel leuk om nu terug te lezen hoeveel zin ik in mijn avonturen in Finland had, waar ik nog twijfels over had en hoe nieuwsgierig ik was naar mijn leven nu.

19.00 – Ik zet mijn restje broccolistamppot van de vorige dag in de oven. Uiteraard met extra kaas eroverheen. Terwijl dat opwarmt, douche ik even snel. Ik haal mijn eten uit de oven en geniet ervan!

19.50 – Ik zie dat mijn kleine broertje Wesley (die inmiddels een stuk langer is, dan ik ben) me heeft gebeld op Skype. Ik bel snel terug en praat weer bij.

21.10 – Na een heel gezellig gesprek, doe ik even snel de afwas. Mijn volgende Skypegesprek zit alweer op me te wachten.

21.30 – Jaaa, Katja belt! Ik heb haar al een tijd niet gesproken, dus we praten over van alles. School, familie, vrienden en vakantie komt allemaal voorbij.

23.00 – Ik leg nog even de laatste hand aan deze blog. Inmiddels heb ik genoeg geleerd, gepraat en geschreven voor vandaag. Ik trek mijn pyjama aan, poets mijn tanden en ik kruip lekker in bed. Slaap lekker!

P.S. Dit is de link naar de overheerlijke stamppot. Zeker een aanrader! https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R7668/broccolistamppotje-met-kaas

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 14 Nov. 2018
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 6921

Voorgaande reizen:

02 Januari 2019 - 30 Mei 2019

Finland

Landen bezocht: