Helsinki! (Deel 2) - Reisverslag uit Helsinki, Finland van larissadecroon - WaarBenJij.nu Helsinki! (Deel 2) - Reisverslag uit Helsinki, Finland van larissadecroon - WaarBenJij.nu

Helsinki! (Deel 2)

Door: Larissa

Blijf op de hoogte en volg

08 April 2019 | Finland, Helsinki

Hallo allemaal,

Zoals beloofd hier het vervolg van mijn avonturen in Helsinki. Inmiddels is het een halve week later en zijn de blaren op mijn voeten weer weg. Gelukkig heb ik mijn beschrijving van mijn dagen hier nog als aandenken.

Dag 3

Inmiddels alweer de derde dag hier in Helsinki. Ik was weer vroeg wakker, dus ook weer vroeg de deur uit. Ik had nog zin om even rustig wakker te worden, dus mijn eerste stop was op de trappen van de Helsinki Cathedral. In de zon met een thermosbeker thee heb ik gekeken naar alle mensen die langsliepen. Heerlijk!

Vandaag nam ik de tijd om uitgebreid te shoppen. In Finland zijn ze dol op enorme warenhuizen. Mijn ochtend bestond dus ook uit winkel in, winkel uit. Uiteindelijk heb ik een stapel leuke kleren gekocht. Hoewel, ik ben wel over een aantal kledingstukken gaan twijfelen, dus misschien gaan er nog een paar weer terug. Ik heb even snel lunch bij de supermarkt gehaald en ben terug naar mijn hostel gegaan. Het beviel me gisteren wel om midden op de dag even rustig aan te doen. Na een paar uur was ik weer helemaal opgeladen. Aangezien ik nog naar geen enkel museum was geweest, stapte ik in de tram om naar het restaurant en hotelmuseum te gaan. Het bleek wat kleiner dan verwacht, maar alsnog vond ik het wel interessant. Jammer vond ik wel dat een tijdelijke tentoonstelling alleen in het Fins was.

Ik ging vervolgens door naar het centrum. Ik had nog een paar shoppingcentra gemist, dus mijn speurtocht naar leuke kleding ging weer verder. Toen ik het luxe winkelcentrum Stockmann binnenstapte, keek ik mijn ogen uit. Wel heel leuk om rond te lopen, maar mijn portemonnee kon het niet aan om iets te kopen.

Voor het avondeten ging ik naar Putte’s. Dit is een bar waar ze ook pizza verkopen. Mijn pizza Margherita smaakte heerlijk, maar door de harde muziek, drukte en personeel dat naar elkaar bleef roepen, was de sfeer een beetje vreemd. Daarna ben ik een rondje gegaan met tram 2 en 3 langs alle hotspots. Ik had namelijk nog wel zin om iets van de stad te zien, maar niet om te lopen. Perfecte oplossing. De dag ben ik afgesloten met een glas Heineken bij het bierhuis Rotterdam. Hier is, naast Nederlandse en Finse biertjes ook ander internationaal bier te koop. Een aantal leuke gesprekken verder, zat ik weer in de tram naar het hostel. Tijd om naar bed te gaan.

Dag 4

Voorlopig alweer mijn laatste dag hier in het zuiden van Finland. Dit was de eerste nacht hier dat ik een stapelbed deelde met iemand. Mijn nachtrust werd daar niet veel beter van en ’s ochtends voelde ik me heel bezwaard als ik ook maar het kleinste geluidje maakte met het inpakken van mijn koffer. Uiteindelijk is ze niet echt wakker geworden gelukkig. Na het ontbijt ging ik weer op pad. Ik kon gelukkig mijn koffer achterlaten in een berging, dus die hoef ik niet de hele dag mee te slepen.

Ik ging eerst weer naar de trappen van de dom met mijn beker thee en een heel lekkere chocolademuffin. Helaas had ik na een paar minuten al twee meeuwen die zin hadden in ontbijt om me heen. Ik zat er niet echt rustig. Ik besloot maar gewoon richting de veerboot te lopen.

Vanochtend ging ik namelijk naar Suomenlinna Island. Dit is een fort op een eiland voor de kust van Helsinki. Aangezien het op de UNESCO-werelderfgoedlijst staat en er bijna duizend mensen wonen, is het eiland goed onderhouden. Lang niet alles was open, aangezien het geen zomer was, maar toch vond ik het heerlijk om hier rond te lopen. Je krijgt door alle bordjes en gebouwen de geschiedenis goed mee. Daarnaast heb je om de paar meter prachtige uitzichten over de zee. Ik ben ook nog het museum over het eiland in geweest (5 euro studentenprijs). Hier was een korte film met een samenvatting van de geschiedenis en een tentoonstelling. Ik vond het museum niet helemaal de moeite waard. De film ging nog wel, maar de tentoonstelling was zonde van mijn tijd. Je ziet veel meer als je gewoon over het eiland rondloopt en daar de informatie leest op de borden.

Ik ging weer terug op de boot naar het vasteland. Mijn maag gaf aan dat het tijd was voor lunch. Ik ben dus even de Subway binnengelopen. Daarnaast heb ik even een jurk teruggebracht bij de H&M. Het was misschien toch niet helemaal mijn smaak. Op weg naar de Subway zag ik het Helsinki City museum. Dat klonk interessant, dus ik liep weer terug om hier binnen te stappen (gratis voor iedereen). Prima om even rond te lopen. Vooral als er met kinderen bent, kan je je er goed vermaken denk ik. Het was de laatste dag. Ik merkte daarom dat ik niet zoveel zin meer had om echt nog nieuwe plekken te ontdekken. Mijn hoofd zat alweer bij het halen van mijn bus (die pas over vijf uur ging) en wat ik in Jyväskylä allemaal moet doen. Ik besloot voor de derde(!) keer naar de bioscoop te gaan. Dumbo was de film waar ik de eerste dagen eigenlijk al heen wilde. Hij werd alleen iedere keer gedraaid met Finse stemmen. Daar begrijp ik dus niet zoveel van. Nu kon ik de film eindelijk zien met Engelse stemmen (en Finse en Zweedse ondertiteling). Ook deze film is een succes. Ik heb gelachen en op meerdere moment een traantje weg moeten pinken.

Toen de film afgelopen was, had ik nog wat tijd over. Ik ging nog een rondje lopen in de zon in het stadspark en de botanische tuinen. Vervolgens haalde ik mijn koffer op bij het hostel, ging ik naar het busstation en at ik wat. Met de bus vertrok ik weer terug naar Jyväskylä. Ik heb zulke heerlijke dagen gehad. Ik heb op geen enkel moment spijt gehad dat ik alleen ben gegaan. En als je nog een leuke plek zoekt voor een stedentrip: Helsinki is the place to be!

Liefs,
Larissa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 14 Nov. 2018
Verslag gelezen: 186
Totaal aantal bezoekers 6893

Voorgaande reizen:

02 Januari 2019 - 30 Mei 2019

Finland

Landen bezocht: