Sint-Petersburg en Tallinn (deel 1) - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van larissadecroon - WaarBenJij.nu Sint-Petersburg en Tallinn (deel 1) - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van larissadecroon - WaarBenJij.nu

Sint-Petersburg en Tallinn (deel 1)

Door: Larissa

Blijf op de hoogte en volg

03 Mei 2019 | Rusland, Sint-Petersburg

Hallo allemaal,

ik had echt even een paar dagen nodig om bij te komen. De afgelopen twee weken zijn waanzinnig geweest met mijn bezoek aan Sint-Petersburg, Tallinn en Helsinki, maar ik had tijd nodig om bij te komen. Vandaar dat jullie even hebben moeten wachten op weer een nieuwe post op mijn blog. Wees gerust, ik zal uiteraard alles delen van mijn reizen naar deze toffe steden. Nu te beginnen met mijn eerste dagen in Sint-Petersburg. Ik ben van 19 april tot en met 22 april in Sint-Petersburg geweest. Vervolgens vertrok de ferry naar Tallinn (de hoofdstad van Estland, voor degenen die hun topografie al een tijdje niet meer opgefrist hebben), waar we 23 april hebben doorgebracht. Het was een georganiseerde reis waar ik me voor heb aangemeld via ESN Jyväskylä (Erasmus Student Network, oftewel de internationale studentenvereniging). Timetravels verzorgde de reis, zodat ik me zelf nergens druk om hoefde te maken. Normaal gesproken is het nodig om een visum te hebben om Rusland binnen te komen, maar door aan specifieke voorwaarden te voldoen, mag je 72 uur zonder visum in Sint-Petersburg doorbrengen.

Dag 1
Spannend, vandaag gaat het beginnen. Om 11 uur stappen we met zo’n 37 studenten in Jyväskylä in de bus en vertrekken we naar Helsinki. We krijgen de eerste informatie over het verloop van de reis. Het lijkt nogal een ingewikkelde operatie te worden om op de ferry en uiteindelijk in Rusland te komen. Iets met paspoorten, arrival-, departure- en boardingcards (die heel goed bewaard moesten worden) en de belofte van lange rijen bij de Russische douane. Ik krabde me nog eens achter mijn oor. Maar, nadat we plechtig beloofd hadden op de vraag “Ben je een spion?” niet voor de grap ja te antwoorden, werd het ook nog wel gezellig in de bus. Eenmaal in Helsinki keek ik vol bewondering naar de ferry, die meer weg had van een drijvend dorp. Op de boot ging ik op zoek naar mijn kleine vierpersoonskamer. Ik had geluk, want ik had een raam in mijn kamer. Verder is er weinig meer over deze kamer te zeggen, behalve dat het heel erg klein is. Gelukkig is er op de rest van het schip genoeg te beleven, dus was ik alleen in de kamer om te slapen. Er zijn meerdere restaurants, een spa, twee bioscopen, een tax free winkel en meerdere bars.

Na even op het open dek van de zon te hebben genomen, ben ik even een boek gaan lezen. Later in de taks free winkel kwam ik drie Ierse studenten tegen. We besloten een poging te wagen om een tafeltje te veroveren bij een van de restaurants. Het duurde even, maar uiteindelijk is het gelukt. Ik had een pizza quattro formaggi besteld en het was heerlijk. De wachttijd was alleen net iets te lang, want de pasta van een van de studenten was al ruimschoots op, voordat de rest van het eten er was. ’S Avonds hebben we verder nog op de kamer van andere reisgenootjes gezeten en gezellig gekletst. Toen zij besloten naar de club te gaan, besloot ik lekker mijn bed op te zoeken en fris te zijn voor de volgende dag.

Dag 2
Uiteindelijk was ik om 06.00 uur wakker, dus ik voelde me niet heel erg uitgeslapen. Nog even in bed gelegen en vervolgens me zo stil mogelijk aangekleed. Rond kwart over 7 was ik uiteindelijk bij het ontbijtbuffet. Daarna nog even een stukje geschreven, van het uitzicht genoten en geprobeerd mijn zenuwen voor de Russische douane in bedwang te houden. Ik zou geen reden kunnen bedenken, waarom ze me het land niet in laten, maar je weet maar nooit.

De aankomst in Sint-Petersburg was nog intenser dan verwacht. Om 09.00 meerde de ferry aan. Ik stond toen al zo’n 20 minuten in de rij om naar buiten te gaan. De Russische douane is heel streng en niet zo efficiënt. Dat had als resultaat dat er urenlange rijen ontstonden. Uiteindelijk was ik als eerste van de groep om 11.15 bij de bus. De laatsten arriveerden om 14.30. Dit was een stuk later dan gepland, dus werd er wat omgegooid in de planning.

Eindelijk aangekomen bij het hotel, moesten er meerdere bussen vol mensen allemaal ingecheckt worden. Gelukkig hielp onze gids Alexandr om dit soort dingen te regelen. Uiteindelijk na een halfuurtje kwam ik op de enorme tweepersoonshotelkamer in het driesterrenhotel Meininger. In vergelijking met de slaapruimte op de ferry, leek dit wel een villa. We hadden even vrije tijd om onszelf te installeren en om bijvoorbeeld even boodschappen te doen. Dit heb ik dan ook gedaan, want in Sint-Petersburg kan je het water uit de kraan niet ongekookt drinken. Het is even wennen om de Roebel om te rekenen naar de Euro, maar vervolgens is de conclusie wel dat het een stuk goedkoper is dan Finland.

Na een klein uurtje vertrok de bus naar Catherina’s Palace. Dit enorme gebouw ligt even buiten de stad en is een prachtig paleis. Het interieur is deels gereconstrueerd en deels origineel. De stijl is grotendeels barok en dat betekent erg mooie versieringen met veel goud en spiegels. Alexandr gaf ons een tour. Het was wel behoorlijk druk, maar gelukkig heb ik alsnog uitgebreid rond kunnen kijken.

Vervolgens hadden we even tijd om te eten. Ik ben een hele lekkere bloemkoolburger gaan eten bij het Hard Rock Café dat onder het hotel zit. De laatste paar minuten was behoorlijk gehaast, want we moesten nog betalen, naar de wc en snel naar de bus, terwijl het eigenlijk al tijd was om te verzamelen. Gelukkig werd er op ons gewacht en konden we op weg naar het water. We hadden een boottocht over de rivier Neva en de grachten die door de stad stromen. Prachtig om de stad in de schemering en het donker te zien. Het viel me toen al op dat alle gebouwen groot en imposant zijn. Niet allemaal in goede staat, maar toch was het erg indrukwekkend. Er was de mogelijkheid om nog te gaan stappen, maar dat is niet zo mijn ding en mijn bed riep me.

Zoals ik wel had verwacht (en jullie inmiddels gewend zijn), heb ik weer veel te veel om over te praten. Ik splits deze reis weer in twee delen op. Deel twee zal over een paar dagen online komen. Nog even wat langer geduld dus.

Liefs,
Larissa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 14 Nov. 2018
Verslag gelezen: 211
Totaal aantal bezoekers 6898

Voorgaande reizen:

02 Januari 2019 - 30 Mei 2019

Finland

Landen bezocht: