Even weer een update! - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van larissadecroon - WaarBenJij.nu Even weer een update! - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van larissadecroon - WaarBenJij.nu

Even weer een update!

Door: Larissa

Blijf op de hoogte en volg

24 Maart 2019 | Finland, Jyväskylä

Hallo allemaal,

Goed nieuws: ik leef nog! Het is alweer even geleden dat ik een blog postte, maar ik heb het nog steeds naar mijn zin hier in Finland. Inmiddels ben ik al ruim over de helft van mijn tijd hier en is het hier al langer licht op een dag dan in Nederland. Wonen hier voelt zo normaal en nog steeds zo bijzonder tegelijkertijd. Ik neem jullie graag mee in de hoogtepunten van mijn afgelopen weken hier.

Ten eerste ben ik met Sophia, twee van haar vriendinnen uit Duitsland en Julia een nachtje naar Oulu geweest. Dit is een stad die ten noorden van Jyväskylä ligt. Het is de laatste stad, voordat je Lapland binnengaat. Sophia is geobsedeerd met het Noorderlicht en de kansen om dit te zien waren die nacht erg hoog. Reden genoeg om erop uit te gaan en voor een uurtje of vier in de bus te stappen. Uiteindelijk hebben we daar heel veel in de kou rondgelopen, gestaard naar een mooi heldere hemel met prachtige sterren, de stad verkend en het vooral heel gezellig gehad. We verbleven in een heel schattig huisje die ergens in de tweede helft van de 19e eeuw is gebouwd. Ik vond het heerlijk om weer rond te lopen in de sneeuw. Hoewel dit zeker in Jyväskylä nog te vinden is, is de echte magie van een helemaal witte wereld al wel een beetje verdwenen. Uiteindelijk heeft het Noorderlicht zich niet laten zien, maar voor mij was het alsnog een geslaagde reis. Weer een stad in Finland die ik van mijn lijstje kan afstrepen.

Zodra ik weer terug was in mijn thuisstad, liep ik meteen door naar een van de hotels hier in het centrum. Ik had namelijk hoog (en heel gezellig!) bezoek. Mijn vader en bonusmama/stiefmoeder (voor mij gewoon Marga) waren gearriveerd. Van woensdag tot zondag kon ik weer de hele dag Nederlands praten, genieten van stroopkoeken en Tony Chocolonely en weer op de hoogte komen van alle gebeurtenissen in Nederland. Dat is helemaal gelukt. We zijn elke dag de stad ontvlucht met de huurauto en hebben meerdere natuurgebieden verkend.
Uiteraard hebben we over enorme meren gelopen (dit tot groot plezier van vooral Marga!) en hebben samen gegeten bij mij thuis en in een aantal restaurants. Dit was allemaal heel fijn om te doen, maar eerlijk gezegd: het had mij niet eens zoveel uitgemaakt hoe we onze tijd samen zouden besteden. Ik vond het gewoon heel fijn dat ze er waren. Het is zo anders om weer ‘in het echt’ te praten met familie en doordat Finland voor papa en Marga helemaal nieuw was, kon ik ook weer met een frisse blik alles bewonderen.

Verder heb ik twee dagen op de basisschool doorgebracht afgelopen week. Ik moet wel zeggen dat het wel echt wennen is. Ik begrijp vaak heel weinig van de lessen en kan geen contact leggen met de kinderen door de taalbarrière. Het is heel bijzonder om de mogelijkheid te krijgen om in een ander land een ander schoolsysteem te leren kennen, maar het kost wel wat moeite om echt alles mee te krijgen. Gelukkig was Julia deze dagen ook op de basisschool en konden we ‘op bezoek’ in de thuisklas van de ander. Julia en ik hebben op de tweede dag samen de ‘International club’ gedraaid. In Finland is het heel gebruikelijk dat de school in de middag een aantal clubs organiseert. Deze specifieke club voor kinderen van 9 tot 12 jaar heeft iedere week twee andere internationale studenten die de club draaien. Zo leren de kinderen Engels, maken ze kennis met verschillende landen en koken ze typische gerechten uit deze landen. Het was onze beurt deze week en het was erg leuk om te doen. De kinderen waren ontzettend enthousiast en nieuwsgierig. Het maken van appelflappen ging goed, ze vonden onze informatie en quiz over Nederland leuk en uiteindelijk was het hoogtepunt natuurlijk het proeven van hun baksels. De kinderen vonden het heerlijk!

Ten slotte heb ik samen met Sophia en een groep internationale studenten de Oravivuori heuvel beklommen, terwijl het volle maan was. Vanuit een speciaal project van UNESCO Werelderfgoed was er een bus geregeld om hierheen te gaan. Het beklimmen was gelukkig niet zo moeilijk als dat ik van tevoren dacht. Na ongeveer een kilometer stonden we aan de top. We hadden fantastisch uitzicht op een opkomende volle maan en aangezien de lucht helemaal helder was, konden we de sterren goed zien. Bovenaan een uitkijktoren, kregen we uitleg over de verschillende sterren(beelden) die te zien waren. Ik vond het interessant en vooral heel mooi om dit allemaal te zien en mee te maken. Weer een geslaagd uitje.

De komende week ben ik weer druk bezig met studeren, maar ik heb wel iets leuks om naar uit te kijken. Ik ga namelijk volgende week een aantal dagen Helsinki verkennen. Uiteraard zal ik jullie daar weer van op de hoogte brengen!

Liefs, Larissa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 14 Nov. 2018
Verslag gelezen: 262
Totaal aantal bezoekers 6918

Voorgaande reizen:

02 Januari 2019 - 30 Mei 2019

Finland

Landen bezocht: