10 verschillen tussen Finland en Nederland - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van larissadecroon - WaarBenJij.nu 10 verschillen tussen Finland en Nederland - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van larissadecroon - WaarBenJij.nu

10 verschillen tussen Finland en Nederland

Door: Larissa

Blijf op de hoogte en volg

16 April 2019 | Finland, Jyväskylä

Hallo allemaal,

Hierbij een blog wat ik de tien grootste verschillen met Nederland vind nu ik hier in Finland woon.

1. De taal
Ik weet niet of jullie al ooit Fins hebben gehoord, maar het lijkt dus totaal niet op het Nederlands, Engels, Frans of Duits. Hierdoor is het ontzettend moeilijk om te gokken wat een woord zou kunnen betekenen en begrijp ik alleen de woorden en uitdrukken die ik (met moeite) in mijn hoofd heb gestampt. Lekker rustig, want je wordt als je bijvoorbeeld in de bibliotheek aan het werk bent, niet afgeleid wat andere mensen tegen elkaar zeggen. Hooguit, door het geluid. Ook wel vervelend dat je niet zomaar overal een gesprek kan voeren of iets kan vragen. Gelukkig spreken veel Finnen redelijk tot goed Engels en zijn ze altijd bereid je te helpen.

2. Het onderwijs
In Finland zijn de lesdagen een stuk korter dan in Nederland. Zo komt het bij de jongere kinderen regelmatig voor dat ze een schooldag van 08.10 tot 11.20 hebben. Dit is in Nederland ondenkbaar. Verder beginnen de kinderen pas als ze 6 jaar zijn met pre-school en vanaf 7 jaar met de basisschool en krijgen ze over het algemeen geen cijfers. Ze krijgen wel feedback, maar niet in de vorm van een echte beoordeling. Daarnaast leren de kinderen bijvoorbeeld ook skiën en borduren. Vakken die in Nederland niet zo snel voorbijkomen.

3. Warme lunch
Dit hebben jullie waarschijnlijk al wel vaker voorbij zien komen als je vaker een blog van mij leest. Iedere middag is er de mogelijkheid om warm te lunchen. Er zijn zo’n tien studentenrestaurants die voor een zacht prijsje meerdere gezonde maaltijden aanbieden. Het is heel normaal om hier gebruik van te maken. Ik ben dit inmiddels zo gewend, dat ik nu thuis ook een warme lunch maak of er speciaal voor de deur uit ga om naar een studentenrestaurant te gaan.

4. Het weer
Deze is misschien wel voorspelbaar dat ik hem noem. Maar het weer beheerst het dagelijks leven behoorlijk. Finland ligt behoorlijk wat noordelijker dan Nederland en in de winter lag er op een gegeven moment bijna een meter sneeuw. Het motto dat hier geldt is: “Er bestaat geen slecht weer, alleen slechte kleding”. Nou dat heb ik geweten. Waar het leven in Nederland bij een beetje sneeuw of kou al stopt (sneeuwvrij van school of openbaar vervoer dat niet rijdt), gaat hier letterlijk alles gewoon door bij -20 graden Celsius. Er werden hele flats gebouwd en ik denk dat Finnen me uitlachen als ik het over lesuitval door het weer zou hebben. Nu het weer lekkerder weer wordt, is dit ook weer het gesprek van de dag. Na zo’n lange koude winter, geniet ik ook wel extra van de warmte.

5. De lengte van de dagen
In Nederland kunnen we behoorlijk goed klagen. Een van die onderwerpen is bijvoorbeeld ’s ochtends voordat het licht wordt naar je werk of school toe om vervolgens ’s avonds als het weer donker is, thuis te komen in de winter. Toen ik hier net was in januari, kwam de zon op rond half 10 en ging weer onder rond 15 uur. Iedereen draagt hier ook altijd een reflector aan hun jas, om toch zichtbaar te zijn en ongelukken te voorkomen. Toch ben ik wel blij dat de dagen alweer langer zijn. Vandaag kwam de zon op om 05.52 en hij gaat weer onder om 20.43. Heerlijk!

6. Hoeveelheid mensen
Toen ik opgroeide in Nederland, besefte ik niet hoeveel mensen er wel niet in zo’n klein landje wonen. Binnen een paar minuten rijden met de auto, ben je weer in de volgende grote stad of dorp. Overal wonen mensen, er zijn dagelijks kilometers file en we maken graag gebruik van polders om meer land te creëren tegen ruimtegebrek. Hier in Finland is daar totaal geen sprake van. Finland is negen keer zo groot als Nederland, maar er wonen maar 5 miljoen mensen. Veel mensen wonen in het zuidelijk gebied rondom Helsinki. Hoe verder je naar het Noorden gaat, hoe sporadischer het is dat je grote steden tegen komt. Er is zoveel ruimte en door alle meren en natuur een enorme weidsheid.

7. Overal je schoenen uit
Dit heeft behoorlijk praktische oorzaken, maar in principe als je ergens voor een langere tijd bent, trek je je schoenen uit. Op de basisschool waar ik observeer, is het zelfs een regel dat je niet met buitenschoenen rondloopt. Er ligt hier nogal wat sneeuw en modder, dus het is waarschijnlijk om te voorkomen dat alles vies wordt. Verder zijn de meeste winterschoenen, nogal lomp, dus het is ook wel fijn om op sokken of meegebrachte sloffen te lopen. In Nederland word je toch een beetje gek aangekeken als je overal zomaar je schoenen uittrekt.

8. Boodschappen doen
Als ik boodschappen ga doen, verbaas ik me soms nog steeds over hoe duur sommige dingen zijn. Met name de prijs van alcohol is echt absurd. Dit betekent overigens niet dat Finse mensen niet van een drankje houden. Je moet voor iets sterkers dan een gemiddeld biertje, trouwens wel naar een speciale alcohol winkel. Dit mag niet verkocht worden in de supermarkt. Verder vind ik het groenten en fruit vaak van slechtere kwaliteit, dan we in Nederland gewend zijn. Ik doe trouwens meestal boodschappen bij een supermarkt die 24 uur per dag open is. In Finland mogen winkels sinds een paar jaar, zelfs bepalen wat hun openingstijden zijn. Ten slotte staan er in iedere supermarkt meerdere gokautomaten, die ook altijd gebruikt worden. Heel vreemd om dat tegen te komen als je boodschappen aan het doen bent.

9. Meren
Finland heeft als bijnaam: “Het land van de duizend meren”. In werkelijkheid zijn dit er zo’n 188.000, dus dit kan zeker niet ontbreken in mijn lijstje. Of het nou een van deze meren is of de zee, overal waar je komt is water. Ik woon zelfs vlak bij een meer, die ik door de bomen heen kan zien. Verder hebben de meeste Finse gezinnen een huisje aan een meer, waar ze in de zomer heen gaan. In de winter zijn deze meren echt een verlengde van het land. Ik heb mensen zien schaatsen, langlaufen, lopen, fietsen en zelfs sneeuwscooter rijden op het ijs.

10. Sauna
Mijn laatste punt is er een die ik uiteraard niet mocht vergeten. De Finse uitvinding: de sauna. Het enige Finse woord dat over de hele wereld bekend is. In ieder (zomer)huis is er een te vinden. Verder zijn er ook openbare sauna’s waarbij mannen en vrouwen meestal gescheiden van de warmte genieten. Over het algemeen zijn Finnen niet heel spraakzaam, behalve in de sauna. Het schijnt zelfs dat er juist in sauna’s vaak belangrijke afspraken worden gemaakt. Finnen zijn er dol op en ik ben er ook zeker over te spreken.

Verder blijft het gewoon een Europees land en zijn er ook veel overeenkomsten te vinden tussen het leven in Finland en in Nederland. Ik vond het leuk om eens aandacht te besteden aan de verschillen die mij het meest opvielen.

Liefs,
Larissa

  • 19 Januari 2023 - 10:25

    Willem Wurm:

    raaaaaaaah


  • 19 Januari 2023 - 10:27

    Willem Wurm:

    raaaaaah

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 14 Nov. 2018
Verslag gelezen: 1577
Totaal aantal bezoekers 6927

Voorgaande reizen:

02 Januari 2019 - 30 Mei 2019

Finland

Landen bezocht: