Red Bull Crashed Ice - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van larissadecroon - WaarBenJij.nu Red Bull Crashed Ice - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van larissadecroon - WaarBenJij.nu

Red Bull Crashed Ice

Door: Larissa

Blijf op de hoogte en volg

08 Februari 2019 | Finland, Jyväskylä

Hallo allemaal!

Deze week heb ik weer van alles meegemaakt en ik neem jullie graag weer mee. Qua temperatuur hoeven jullie trouwens geen medelijden met me te hebben. De afgelopen dagen was het ergens tussen de -10 en 0 graden Celsius. Verwacht wordt dat het de komende dagen zelfs een beetje gaat dooien. Hier kijk ik niet echt naar uit, omdat dan de sneeuw dan begint te smelten en van de daken af zal vallen.

Afgelopen vrijdag ben ik met Julia en Kinga naar een concert met de liedjes van Hairspray geweest. Dit was georganiseerd door studenten van een muziekopleiding. Hun outfits, dansen en decor waren helemaal in de goede stijl. Hierdoor kreeg ik echt het gevoel dat ik naar een musical zat te kijken, ondanks dat het alleen maar de (gelukkig Engelstalige) liedjes waren.

De tofste gebeurtenis van afgelopen week, was het Red Bull Crashed Ice evenement waar ik zaterdag ben geweest. Ik had hier nog nooit van gehoord. Toen me verteld werd dat dit op tien minuten lopen van mijn huis georganiseerd werd, moest ik natuurlijk even een kijkje nemen. Het is een wedstrijd waar per keer vier mensen van een heuvel af schaatsen. Ja, je leest het goed. Ze doen dat op schaatsen! Ze proberen het parcours af te leggen zonder te vallen en als eerste of tweede over de finish te komen. Deze sporters mogen vervolgens door naar de volgende ronde. Dit gaat zo door tot er uiteindelijk in de finale gestreden wordt voor de eerste plek. Ik vond het heel gaaf om aan de kant te staan en de strijd te zien die geleverd werd. Na zo’n anderhalf uur hadden we meer weg van ijsklontjes, dus besloten we terug te gaan naar huis en de finales via een livestream te kijken met een lekkere warme kop thee. Nadat we ’s avonds in de sauna hadden gezeten, waren we weer helemaal opgewarmd en keken we terug op een hele leuke dag.

Verder heb ik maandag een toffe rally in het centrum van Jyväskylä gedaan voor de Finse lessen die ik hier volg. We moesten naar bepaalde plekken toe en daar mensen bepaalde dingen vragen of iets opzoeken. Het was bijvoorbeeld de bedoeling om erachter te komen hoe laat de eerste bus naar Helsinki zou vertrekken en om te vragen waar we geld konden pinnen. Door deze korte gesprekjes in de praktijk te oefenen, kwam ik erachter dat ik al best een aantal dingen wist en kon vinden. Natuurlijk zal ik het Fins niet vloeiend gaan spreken in die paar maanden dat ik hier ben, maar ik kan me aardig redden. Het was wel opmerkelijk dat mensen de neiging hadden om in het Engels te antwoorden op mijn vragen die ik in het Fins stelde. Ik denk dat ze probeerden het mij wat gemakkelijker te maken, maar ik heb toch maar gevraagd of ze ook in het Fins antwoord wilden geven. Mijn groepje heeft de rally afgesloten met het eten van een Runebergin torttu. De volgende dag was het namelijk Runebergin päivä (Runeberg dag). Hij was de nationale poëet die de tekst van het Finse volkslied heeft geschreven. Ter ere van hem, zijn er dus speciale taartjes te koop. Een aanrader om eens uit te proberen als je in Finland bent op/rond 5 februari!

Ik wil het ten slotte nog even hebben over het contact met het thuisfront. Ik was namelijk wel een beetje bang dat ik hier last van heimwee zou krijgen, ondanks dat ik verder niet bekend mee was. Gelukkig kan ik nu na ruim een maand in Finland met een gerust hart zeggen dat ik geen heimwee heb. Natuurlijk zijn er momenten die ik graag met familie en vrienden zou willen delen, maar dankzij allerlei vormen van technologie is dat zo geregeld. Ik stuur en krijg berichten, foto’s, filmpjes. Ik skype of videobel via Whatsapp en ik houd mijn social media in de gaten. Bepaalde tv-programma’s, zoals ‘Wie is de mol?’ zijn ontzettend goed te volgen hier. Ik denk dat als ik al deze mogelijkheden niet had, dat ik het allemaal een stuk moeilijker zou vinden. Ik zit gelukkig niet ieder moment van de dag met mijn hoofd in Nederland en stuur ook niet constant berichten naar familie en vrienden. Ik vind het veel leuker om zo nu en dan iets delen of het te verzamelen in een blog.

Liefs Larissa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 14 Nov. 2018
Verslag gelezen: 242
Totaal aantal bezoekers 6897

Voorgaande reizen:

02 Januari 2019 - 30 Mei 2019

Finland

Landen bezocht: