Dag in mijn leven - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van larissadecroon - WaarBenJij.nu Dag in mijn leven - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van larissadecroon - WaarBenJij.nu

Dag in mijn leven

Door: Larissa

Blijf op de hoogte en volg

29 Januari 2019 | Finland, Jyväskylä

Dinsdag 29.01.2019

Zoals beloofd hierbij een dag uit mijn leven in Jyväskylä. Ik heb niet zoveel lesuren hier, dus het is gelukkig geen dag gevuld met alleen maar lessen.

09.15 - Tijd om op te staan. Ik check het weerbericht (ongeveer -10 graden Celsius en er wordt sneeuw verwacht). Daarna kleed ik me aan. Een redelijk warme dag, maar een thermolegging is geen overbodige luxe. Door de warmte van mijn trui, jas en sjaal is een thermoshirt niet nodig. Alleen als het nog veel kouder is, doe ik die aan. Daarna ontbijt ik en drink ik een kop thee. Ook neem ik mijn vitamine D. Ik vind het belangrijk om dat hier te slikken, aangezien er zo weinig zonlicht is. Ik ben een beetje aan de late kant, dus snel tandenpoetsen en de deur uit!

10.00 - Julia wacht al op me bij de fietsenstalling. Ik heb haar gisteren niet gezien, dus we praten elkaar bij over hoe ons weekend was. Julia had familie op bezoek, dus er was genoeg te vertellen.

10.30 - Voor het vak “Teaching practice” ga ik naar de basisschool die verbonden is aan de universiteit. We maken kennis met onze begeleider en krijgen nog wat meer informatie. Ook heb ik ervoor gekozen dat groep 1 mijn vaste klas gaat worden. Dit zijn kinderen van zeven jaar oud. Ergens komende week ga ik kennis maken met de groepsleerkracht. Ik ben benieuwd! De basisschool zag er trouwens erg leuk uit. Het gaat wel even duren voordat ik de weg overal kan vinden, want het is er nogal een doolhof.

12.15 - Ik ga met Julia, iemand uit Tsjechië en iemand uit Letland naar restaurant Lozzi op de universiteit om te lunchen. In Finland is het gebruikelijk om ’s middags ook warm te eten. Vandaag eet ik gekookte aardappels met een soort ovenschotel met kool. Verder heb ik er salade en brood met boter bij. Ik drink water en sap. Op internet is trouwens te vinden wat de lunch bij elk restaurant is per dag, maar ik zoek het niet vaak op.

13.45 - Ik stap weer op de fiets naar huis. Door de sneeuw die vannacht en vanochtend is gevallen is het soms best moeilijk om niet uit te glijden in de bochten. Gelukkig ben ik niet gevallen. Ik maak onderweg een stop bij de supermarkt om even avondeten te kopen. Ik fiets nog een stukje samen met een meisje uit Nijmegen die ik hier heb leren kennen. Gezellig!

14.15 - Even een kopje thee zetten. Gewoon ouderwets met een pannetje op het fornuis, want ik heb hier geen waterkoker. Verder maak ik een begin aan deze blog en moet ik de tijd in de gaten houden. Ik heb namelijk een reservering voor twee wasmachines gemaakt.

14.55 - Ik verzamel mijn was, haal mijn bed af en loop naar het washok beneden. Dat is ook weer klaar. Ik zet een wekker op mijn telefoon om niet te vergeten mijn was eruit te halen en mijn beddengoed in de droger te stoppen. Nu aan de slag met wat schoolwerk.

16.00 - Oh nee… Een van de wasmachines is halverwege het programma gestopt door een foutmelding. Mijn kleren zijn nu allemaal drijfnat en nog niet schoon. De eerstvolgende plek vrije plek voor een wasmachine is pas morgenvroeg. Ik baal behoorlijk. Gelukkig zit mijn beddengoed nu wel in de droger. Na deze gebeurtenis heb ik dus echt geen zin meer om verder aan de slag te gaan voor school. Ik geef mezelf de rest van de dag vrij en ga een stuk van “The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring” kijken.

17.30 – Koken, eten en afwassen. Ik maak een simpele pasta met tomaten-paprikasaus en geraspte kaas. Lekker!

18.30 - Ik stap weer op de fiets. Ik heb een paar weken geleden meegedaan aan een sportklas genaamd “Historical Dances” en dat beviel wel. Ik heb besloten vanavond opnieuw hieraan mee te doen.

19.00 – Tijdens iedere les leren we drie of vier verschillende dansen. Deze zijn lang geleden gedanst, maar vervolgens weer vergeten. Gelukkig zijn ze opgeschreven en leren we de dansen zoals ze waarschijnlijk eruitgezien zouden hebben. Tijdens deze sportklas herleven oude etiquetteregels. Bijzonder om mee te maken en ik kan me helemaal inbeelden hoe het er op een bal uit moet hebben gezien. Het duurt even voordat ik doorheb hoe de verschillende dansen precies gaan, maar het is wel erg leuk om mee bezig te zijn en zo ook andere mensen te leren kennen. Volgende week ga ik weer!

21.00 – Ik ben weer thuis. Ik spring even onder de douche en eet nog wat yoghurt. Ik plof lekker op mijn bed om nog een stukje van de film te kijken. Ik upload ook nog even snel deze blog.

22.45 – Na deze leuke dag, kruip ik nu lekker onder de wol. Slaap lekker!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 14 Nov. 2018
Verslag gelezen: 221
Totaal aantal bezoekers 6906

Voorgaande reizen:

02 Januari 2019 - 30 Mei 2019

Finland

Landen bezocht: