KOUD! - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van larissadecroon - WaarBenJij.nu KOUD! - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van larissadecroon - WaarBenJij.nu

KOUD!

Door: Larissa

Blijf op de hoogte en volg

24 Januari 2019 | Finland, Jyväskylä

Hallo allemaal,

Ik heb gehoord dat jullie in Nederland ook een lading sneeuw hebben gekregen. Om een of andere reden moest iedereen opeens aan mij denken en kreeg ik allemaal foto’s binnen. Zo leuk! Gelukkig kan ik ook een beetje opscheppen over de temperaturen hier. Afgelopen maandag was het hier namelijk het koudst dat ik tot nu toe heb meegemaakt. De temperatuur zat ergens tussen de -20 en -25 graden Celsius. Ik keek er een beetje tegenop om dit wetende naar buiten te gaan. Dapper pakte ik me dik in om naar buiten te gaan. Toen ik eenmaal buiten stond, merkte ik dat het wel behoorlijk fris was en dat ik niet te lang buiten moest blijven, maar dat het nog wel ging. Door je goed aan te kleden, kan een mens zelfs dat soort temperaturen aan. Bijzonder was dat alles vanzelf bevroor. Mijn sjaal bevroor nadat ik hem over mijn mond had gedaan en ik moest ervoor zorgen dat mijn brilglazen niet door mijn adem besloegen. Dit zou namelijk ook direct bevriezen. Allemaal een logisch gevolg van de lage temperaturen, maar voor mij was het helemaal nieuw om dit mee te maken. Ik heb zelfs bevroren wimpers gezien!

Ik heb mijn eerste les van ‘Teaching practice’ gehad. Dit is een vak dat ik samen met Julia volg en waar we ontzettend naar uit hadden gekeken. Tijdens dit introductiecollege kregen we te horen dat we volgende week een rondleiding krijgen op een basisschool hier in de buurt. Dan laten ze ons ook weten in welke groep we minimaal vijf dagen gaan meelopen. Zo interessant dat we de kans gaan krijgen om een school van binnen te zien en daar te observeren. Aangezien we de taal natuurlijk nog niet goed genoeg spreken, kunnen we geen lessen geven. We gaan vooral onze ogen goed de kost geven en de docent het hemd van het lijf vragen. We kregen bij het introductiecollege ook informatie over hoe het onderwijssysteem in Finland in elkaar zit. Opvallend vond ik dat kinderen pas met 7 jaar naar school gaan en dat ze pas op latere leeftijd cijfers krijgen. Daarvoor krijgen ze feedback in plaats van een cijfer. Ik ben benieuwd hoe dat in de praktijk gaat.

Verder heb ik een heel leuke brunch- en filmmiddag met mijn vriendengroep hier gehad. Er waren allerlei lekkere dingen. Zo waren er American pancakes, fruit- en groentesalade, stokbrood met omelet (mijn bijdrage), guacamole, yoghurt en muesli. Allemaal zelfgemaakt natuurlijk. Het was heerlijk! Nadat we allemaal helemaal vol zaten, gingen we ‘How to train a dragon’ kijken. Het was ontzettend gezellig en de perfecte invulling van de zondagmiddag.

Als laatste nieuwtje kan ik vertellen dat we een reis naar Lapland geboekt hebben. Halverwege februari vertrek ik voor zes dagen naar Kittilä. Dit betekent tien uur in de bus op weg naar het noorden. Dit geeft maar weer aan hoe groot Finland is. We hebben nog weinig concrete plannen over wat we daar precies gaan beleven, maar dat zien we dan wel. Sowieso gaan we de koude temperaturen trotseren, uitgebreid genieten van de sauna die in ons huisje zit en hopelijk het Noorderlicht spotten. Ik heb er ontzettend veel zin in!

Ik ben van plan mijn dag in het leven van een student in Finland wat uitgebreider te beschrijven. Dat kan je dus binnenkort hier verwachten. Graag tot snel!

Liefs Larissa

  • 24 Januari 2019 - 11:40

    Mariëlle :

    Hoi Larissa,

    Superleuk om dit te lezen!
    Have fun, maar dat lukt zo te lezen wel.

    Groetjes Mariëlle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 14 Nov. 2018
Verslag gelezen: 307
Totaal aantal bezoekers 6914

Voorgaande reizen:

02 Januari 2019 - 30 Mei 2019

Finland

Landen bezocht: