Waarom Finland? - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van larissadecroon - WaarBenJij.nu Waarom Finland? - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van larissadecroon - WaarBenJij.nu

Waarom Finland?

Door: Larissa

Blijf op de hoogte en volg

03 December 2018 | Nederland, Nijmegen

Hallo allemaal,

“Naar het buitenland voor school
Dat is het komende jaar je goal
Het land konden we wel raden
Iets met warm en heel veel graden
Maar HUH… wat hoor ik nou…
Ga jij naar een land in de kou?
Jij die zoveel houdt van warme en gezelligheid
Dat is een dappere keuze meid!”

Het stond mooi omschreven in het Sinterklaasgedicht dat ik afgelopen zaterdag van mijn moeder kreeg. De vraag waarom ik dan toch naar Finland wil, komt regelmatig voorbij. Heel soms als ik dan het weerbericht voor Jyväskylä check of het zoveelste paar handschoenen insla, twijfel ik ook nog wel eens. Ik verstop me altijd het liefst onder een dekentje met een kop thee in de handen, wachtend tot de winter eindelijk voorbij is.

Ik zal jullie meenemen in hoe ik toch bij deze koude bestemming ben uitgekomen. Ik heb mijn omgeving al een paar jaar erop voorbereid dat ik een periode naar het buitenland zou gaan. Toen de plannen hiervoor een jaar geleden concreter begonnen te worden, moest ik op zoek de precieze locatie. Ik kwam vanuit mijn vakgebied al snel uit bij ‘ergens in Scandinavië’. Het onderwijs in deze noordelijke landen schijnt uitzonderlijk te zijn. Ik wil hier graag meer over weten. Na het bezoeken van vele websites van universiteiten, sprak de universiteit van Jyväskylä me het meest aan. Nadat iemand van het International Office van de HAN ook nog zeer positief hierover vertelde, maakte ik de keuze al snel. Uiteindelijk toch vooral op gevoel. Ik denk dat dit de plek is waar ik veel kan leren, mezelf kan ontwikkelen en me helemaal thuis kan voelen. De kou nam ik maar voor lief. Gelukkig viel het oog van vriendin en klasgenoot Julia op dezelfde locatie en samen gaan we de spannende reis aan.

Ik heb de afgelopen tijd nog een reden erbij bedacht waarom ik wel richting Finland wil gaan. De kans is namelijk behoorlijk aanwezig dat ik wel eens naar bijvoorbeeld Spanje op vakantie zal gaan. Finland is echter geen land, waar ik zomaar op uit zo komen om een zomer te spenderen. Een unieke kans om eens iets anders te ontdekken.

Als het gaat over kou, houd ik het oorsprong Zweedse spreekwoord in gedachten: ‘Slecht weer bestaat niet, slechte kleding wel.’ Ik denk dat ik goed ingepakt ga genieten van de prachtige natuur in het land van de duizend meren (in werkelijkheid zijn het er zo’n 188.000) waarna ik lekker onder een dekentje met een kop thee ga zitten of wellicht een bezoekje breng aan een van de 1,7 miljoen sauna’s.

Over vier weken zal ik eindelijk vertrekken. Eerst nog uitgebreid de feestdagen vieren met vrienden en familie en dan is zo ver. Ik houd jullie op de hoogte van de laatste voorbereidingen.

Ik hoop dat dan,
Liefs Larissa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 14 Nov. 2018
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 6899

Voorgaande reizen:

02 Januari 2019 - 30 Mei 2019

Finland

Landen bezocht: